Co się dzieje z naszym ciałem podczas snu?

Aktualizowano: 24 kwietnia 2024
Co się dzieje z naszym ciałem podczas snu?

Oczy – Gdy znajdujemy się w głębokim śnie pojawia się faza REM, czyli szybkie ruchy gałek ocznych. Trwa ona około 30 minut i powtarza się co półtorej godziny. Dużo śnimy podczas tej fazy i pomimo, że nasze oczy poruszają się intensywnie, nasze ciała są bardzo zrelaksowane – co pozwala nam pozostać w uśpieniu.

Mózg – sen jest niezbędny, by dać odpocząć korze mózgowej (czyli części mózgu odpowiedzialnej za myślenie). Plastyczność mózgu sprzyja procesowi uczenia się i jest wspomagana właśnie przez sen. Brak snu sprawia, że czujemy się jakbyśmy pracowali na autopilocie. Czujemy się rozdrażnieni, mniej elastycznie myślimy i jesteśmy mniej zdolni do radzenia sobie z nieoczekiwanymi sytuacjami.

Usta – w nocy redukuje się przepływ śliny, co powoduje rano suchość w ustach. Jedna na 10 osób nieświadomie zgrzyta zębami w podczas snu, co nazwane jest bruksizmem. Reakcja ta jest wywoływana przez stres.

Skóra – często gdy budzimy się po dobrze przespanej nocy nasza twarz wygląda świeżo, jest to zasługa wody gromadzącej się pod skórą. Woda spłaszcza zmarszczki, ale szybko ulatnia się z organizmu i po godzinie od wstania zmarszczki pojawiają się ponownie. Sen daje skórze szanse na regenerację i naprawę, dzięki aktywacji w nocy hormonu wzrostu.

Serce i krew – podczas snu spada tętno i ciśnienie krwi o 10%. Ludzie, którzy śpią do ośmiu godzin na dobę, mają najniższe wskaźniki chorób serca. Badania norweskie wykazały, że cierpiąc na bezsenność masz o 45% większe ryzyko ataku serca.

Hormony – sen uwalnia hormony wzrostu, które zwiększają masę mięśniową i regeneruje tkanki i komórki. Brak snu może prowadzić do otyłości ze względu na brak równowagi hormonów regulujących apetyt. Dobry sen obniża poziom greliny, która pobudza apetyt oraz podnosi poziom leptyny, która daje znać organizmowi, że jest już najedzony.

Układ odpornościowy – Brak snu może zakłócać pracę układu odpornościowego do zwalczania infekcji, wystawiając ciało na działanie wirusów wywołujących przeziębienia i grypę. Spanie mniej niż siedem godzin uszczupla zdolność organizmu do wytwarzania przeciwciał.

Temperatura ciała – tuż przed zaśnięciem temperatura naszego ciała spada. Zapewnia to właściwy sen. Wiele badań wykazało, że osoby cierpiące na bezsenność mają cieplejsze temperatury ciała, co powoduje problemy z zaśnięciem właśnie.

Zobacz tematy:
Zobacz inne artykuły:

Czy 6 godzin snu na dobę wystarczy

Dlaczego sześć godzin snu na dobę może wydawać się wystarczające? Podsumowując, chociaż sześć godzin snu może wydawać się wystarczające z powodu różnych społecznych i osobistych czynników, jest to z...